SMARTblog

Najlepsze zabawki dla dzieci z autyzmem

Najlepsze zabawki dla dzieci z autyzmem

Poj─Öcie „autyzm” pochodzi od greckiego s┼éowa „autos”, które oznacza po prostu „sam”. Ju┼╝ samo to wiele mówi o specyfice zaburze┼ä autystycznych. Dzieci dotkni─Öte autyzmem ┼╝yj─ů zatem w swoim indywidualnym ┼Ťwiecie, w wielu aspektach zupe┼énie odr─Öbnym od otaczaj─ůcej je rzeczywisto┼Ťci. Dlatego komunikowanie si─Ö z ow─ů rzeczywisto┼Ťci─ů stanowi dla takiego malucha nie lada wyzwanie.

„Coraz cz─Ö┼Ťciej mówi si─Ö o tym, ┼╝e autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, na które si─Ö nie choruje, a które si─Ö po prostu ma.”

Pierwsze objawy autyzmu mog─ů pojawi─ç si─Ö ju┼╝ w wieku niemowl─Öcym. Symptomy, które powinny zaniepokoi─ç rodzica to m. in.: brak nawi─ůzywania kontaktu wzrokowego z matk─ů; nadwra┼╝liwo┼Ť─ç na ciche, ledwo dostrzegalne d┼║wi─Öki przy jednoczesnym braku wra┼╝liwo┼Ťci na d┼║wi─Öki g┼éo┼Ťne. Zasadniczo zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozuje si─Ö u dzieci po 3. roku ┼╝ycia.

Podstawowe objawy możemy zaobserwować w zakresie komunikacji, interakcji społecznych oraz tzw. specyficznych, stereotypowych zachowań.

Komunikacja:

- opó┼║nienie rozwoju mowy;

- sta┼ée powtarzanie tych samych s┼éów b─ůd┼║ zda┼ä;

- niemo┼╝no┼Ť─ç wyra┼╝enia swoich potrzeb;

- wypowiedzi niezgodne z regu┼éami gramatyki (dzieci autystyczne cz─Östo mówi─ů o sobie w trzeciej osobie);

- wypowiedzi w tonie negatywnym;

- deficyty w zakresie umiej─Ötno┼Ťci odczytywania jak i przekazywania sygna┼éów niewerbalnych.

Interakcje społeczne:

- problemy podczas inicjowania kontaktu, zawierania nowych znajomo┼Ťci;

- trudno┼Ťci w wyra┼╝aniu uczu─ç oraz generalnie w rozmowie o uczuciach;

- dziecko z autyzmem ma trudno┼Ťci we wcielaniu si─Ö w konkretn─ů rol─Ö podczas zabawy, cz─Östo preferuje jedn─ů zabawk─Ö i bawi si─Ö ni─ů ca┼éy czas w ten sam sposób;

- pozorna oboj─Ötno┼Ť─ç na kontakty z otoczeniem.

Specyficzne, stereotypowe zachowania:

- sztywno┼Ť─ç zachowa┼ä – dziecko ze spektrum autyzmu ponad wszystko ceni codzienn─ů rutyn─Ö. Ka┼╝de odst─Öpstwo od wcze┼Ťniej przyj─Ötej regu┼éy mo┼╝e powodowa─ç du┼╝y opór, a nawet zachowania agresywne;

- du┼╝e zainteresowanie przedmiotami zazwyczaj nie budz─ůcymi ciekawo┼Ťci u innych dzieci, np. w┼é─ůczniki ┼Ťwiat┼éa, b─Öben pralki;

- obsesyjne uk┼éadanie poszczególnych przedmiotów w tej samej kolejno┼Ťci;

- wielokrotne powtarzanie okre┼Ťlonych ruchów, np. kr─Öcenie si─Ö wokó┼é w┼éasnej osi;

- nadmierne zainteresowanie jedn─ů dziedzin─ů wiedzy, np. matematyka, muzyka.

┼Üwiatowy Dzie┼ä ┼Üwiadomo┼Ťci Autyzmu ma kolor niebieski, a obchodzimy go drugiego kwietnia. Ka┼╝de dziecko, równie┼╝ to z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, uczy si─Ö i poznaje ┼Ťwiat poprzez zabaw─Ö. Ka┼╝dy maluch ma równie┼╝ swój indywidualny gust co do konkretnych przedmiotów, czy aktywno┼Ťci, dlatego zawsze powinni┼Ťmy te preferencje uwzgl─Ödni─ç, organizuj─ůc dziecku czas.

Zabawa pomaga dziecku rozwija─ç zdolno┼Ťci motoryczne (zarówno du┼╝e, jak i ma┼ée), j─Özykowe oraz w zakresie komunikowania si─Ö z otoczeniem. Pozytywnie wp┼éywa tak┼╝e na my┼Ťlenie strategiczne oraz umiej─Ötno┼Ť─ç rozwi─ůzywania problemów, jak równie┼╝ pomaga rozwin─ů─ç prawid┼éowe spo┼éeczne interakcje. Zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzuj─ů si─Ö przede wszystkim trudno┼Ťciami w rozwijaniu przez dziecko wy┼╝ej wymienionych umiej─Ötno┼Ťci, jednak istnieje wiele sprawdzonych sposobów na to, aby skutecznie wspomóc nasze dziecko na tej szczególnie trudnej dla niego drodze.

W jaki sposób zaburzenia ze spektrum autyzmu mog─ů utrudnia─ç zabaw─Ö

Dzieci autystyczne, podobnie jak wszystkie inne, potrafi─ů czerpa─ç rado┼Ť─ç z zabawy. Mog─ů jednak┼╝e napotyka─ç pewne trudno┼Ťci, gdy┼╝ autyzm zaburza zarówno umiej─Ötno┼Ťci socjalne, jak i komunikacyjne. G┼éówne problemy, jakie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiaj─ů podczas zabawy to mi─Ödzy innymi:

- na┼Ťladowanie prostych czynno┼Ťci;

- rozpoznawanie otoczenia;

- dzielenie uwagi z otoczeniem;

- wyobra┼╝enie o tym, co inni ludzie mog─ů czu─ç b─ůd┼║ my┼Ťle─ç;

- interakcje z otoczeniem;

- czekanie na swoj─ů kolej;

- nadwra┼╝liwo┼Ť─ç b─ůd┼║ brak reakcji na bod┼║ce zewn─Ötrzne.

Deficyty w zakresie powy┼╝szych umiej─Ötno┼Ťci mo┼╝na zrekompensowa─ç poprzez dostarczenie dziecku zabawek i aktywno┼Ťci, które rozbudz─ů jego zainteresowania i pozwol─ů skupi─ç uwag─Ö na d┼éu┼╝ej. Pami─Ötaj─ůc, ┼╝e ka┼╝dy malec ma swoje odr─Öbne preferencje, nie nale┼╝y dziecka do niczego przymusza─ç, lecz zaakceptowa─ç przedmiot i aktywno┼Ť─ç, które w danej chwili je zaciekawi┼éy. Nie szkodzi, ┼╝e pociecha preferuje tylko kilka zabawek, albo nawet jedn─ů w danym momencie. Na jej bazie mo┼╝na zorganizowa─ç aktywno┼Ťci rozwijaj─ůce zarówno umiej─Ötno┼Ťci socjalne, jak i komunikacyjne. Tak┼╝e wspólna zabawa z dzieckiem jest bardzo istotnym elementem dla poprawy jego pó┼║niejszych interakcji z otoczeniem.

10 rodzajów najlepszych zabawek dla dzieci dotkni─Ötych zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które skutecznie wspomog─ů poszczególne etapy jego rozwoju

  • Zabawki wspomagaj─ůce trening umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych:
  1. Ksi─ů┼╝ki i ┼Ťcie┼╝ki d┼║wi─Ökowe - przedstawiaj─ůce ró┼╝ne emocje (smutek, rado┼Ť─ç, strach, odraza, itp.), publikacje nt. dobrego wychowania, zawieraj─ůce np. zwroty grzeczno┼Ťciowe.
  2. Ró┼╝ne gry karciane i planszowe, klocki, pi┼éki - wymagaj─ůce interakcji i wspó┼édzia┼éania z innymi osobami, które to nie tylko ucz─ů odgadywania i rozumienia uczu─ç oraz emocji, lecz tak┼╝e trenuj─ů pami─Ö─ç, poszerzaj─ů wiedz─Ö, ─çwicz─ů umiej─Ötno┼Ťci matematyczne, a tak┼╝e logiczne rozumowanie.
  3. Maskotki, domki oraz przeró┼╝ne akcesoria imituj─ůce przyrz─ůdy codziennego u┼╝ytku – u┼éatwiaj─ů na┼Ťladowanie doros┼éych i zabawy w tzw. doros┼ée ┼╝ycie, a tym samym stanowi─ů rewelacyjny trening umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych.
  • Zabawki wspomagaj─ůce rozwój mowy:
  1. Puzzle, uk┼éadanki i kolorowanki – to nie tylko odpowiednie dopasowywanie poszczególnych elementów, lecz tak┼╝e opowiadanie konkretnej historii, która krok po kroku powstaje. Kolorowanki odstresowuj─ů i rozwijaj─ů kreatywno┼Ť─ç naszego malucha. Dzi─Öki tego rodzaju aktywno┼Ťciom dziecko ─çwiczy motoryk─Ö ma┼é─ů.
  2. Obrazki i figurki imituj─ůce zwierz─Öta oraz poszczególne przedmioty – doskona┼ée do przeró┼╝nych ─çwicze┼ä artykulacyjnych, np.: „piesek robi hau”.
  • Zabawki wspomagaj─ůce rozwój ruchowy:
  1. Wszelkiego rodzaju hu┼Ťtawki, trampoliny, wiruj─ůce sto┼╝ki, rowerki, hulajnogi oraz równowa┼╝nie – które ┼Ťwietnie stymuluj─ů uk┼éad przedsionkowy, uzmys┼éawiaj─ůcy ruch oraz sygnalizuj─ůcy, kiedy cia┼éo odchyla si─Ö od pionu. Szczególnie istotne u dzieci autystycznych, cz─Östo maj─ůcych problemy z równowag─ů i koordynacj─ů.
  • Zabawki sensoryczne pobudzaj─ůce poszczególne zmys┼éy:
  1. Wzrok – pod┼Ťwietlane stoliki (mo┼╝na przezroczyste pude┼éko wype┼éni─ç np. lampkami choinkowymi), butelki sensoryczne (przezroczyst─ů butelk─Ö wype┼éniamy kolorowym piaskiem, kamyczkami, b┼éyskotkami, itp.).
  2. S┼éuch – wszelkie instrumenty muzyczne, np.: flety, dzwonki, b─Öbenki, a tak┼╝e misy / butelki wype┼énione kaszami, ry┼╝em, makaronem, grochem, czy fasol─ů.
  3. Dotyk – pi┼éki z wypustkami ró┼╝nej wielko┼Ťci, wszelkiego rodzaju masy, gniotki i „glutki”, przedmioty do ┼Ťciskania (np. pi┼éka – mózg, przyssawki pipSquigz – idealne równie┼╝ jako gryzaki), maty z ró┼╝nymi fakturami, ksi─ů┼╝eczki uszyte z ró┼╝nych materia┼éów o ró┼╝norodnych kolorach i fakturach.
  4. Smak oraz w─Öch – zabawy jadalnymi masami (np. kisielem lub galaretk─ů), w─ůchanie przypraw, b─ůd┼║ olejków zapachowych.

Dzieci autystyczne nie lubi─ů pobudzania wszystkich zmys┼éów naraz, dlatego powinno si─Ö unika─ç zabawek, które maj─ů jednocze┼Ťnie intensywne kolory, ró┼╝norakie faktury, a dodatkowo po dotkni─Öciu graj─ů i ┼Ťwiec─ů.

Zabawki idealne dla malców ze spektrum autyzmu nie tylko ciesz─ů malucha, ale przede wszystkim ucz─ů go odnale┼║─ç si─Ö w - cz─Östo jawi─ůcej si─Ö mu jako wrogiej – rzeczywisto┼Ťci. Serdecznie zapraszamy do zapoznania si─Ö z nasz─ů ofert─ů akcesoriów wspomagaj─ůcych rozwój dzieci autystycznych.

/kg

Komentarze
Brak komentarzy
Dodaj komentarz