WEJDŹ W ZAKŁADKĘ WYPRZEDAŻE I ZGARNIJ DO -40% RABATU Z OKAZJI BLACK WEEKS

SMARTblog

Kolorowanie zmniejsza stres i zwiększa kreatywność

Kolorowanie zmniejsza stres i zwiększa kreatywność

Zdaniem naukowców, zwykła kredka i prosta kolorowanka, może zasadniczo polepszyć nasze samopoczucie. Najnowsze badania dowodzą, że kolorowanie może przyczynić się do znaczącej zwyżki nastroju, zminimalizować stres oraz pobudzić naszą kreatywność.

Badanie przeprowadzone przez naukowca z Uniwersytetu w Zachodniej Anglii ujawnia, iż z powyżej wspomnianych zalet kolorowanek mogą czerpać także dorośli.

Psycholożka - dr Nicola Holt przeprowadziła wraz z innymi naukowcami eksperyment z udziałem licencjackich studentów, mający na celu zbadać zalety kolorowania obrazków.

W pierwszej części eksperymentu, 47 studentów I roku (w tym 36 kobiet) wzięło udział w sesji polegającej na czytaniu i kolorowaniu. Naukowcy przeprowadzili na badanych szereg testów psychologicznych, przed oraz po podjęciu aktywności w zakresie czytania oraz kolorowania. Niektórzy badani najpierw czytali, inni zaczynali od kolorowania. Materiał do czytania obejmował tematykę umiejętności uczenia się, pozostali natomiast kolorowali mandale. Grupa kolorujących, po 20 minutach zadania, wydawała się wyraźnie bardziej zadowolona, energiczna oraz spokojniejsza, aniżeli grupa czytająca. Również uważność kolorujących przewyższała tę u czytających, podobnie jak poczucie, że dzień był zdecydowanie udany. Kolejność wykonywanych zadań nie wpłynęła na finalny wynik eksperymentu.

Druga część eksperymentu skupiała 51 studentów I roku (w tym 40 kobiet) i polegała na dokładnie tych samych zadaniach. Różnicę stanowiły testy psychologiczne, jakim owa grupa została poddana.

Również i ta część eksperymentu wykazała, iż to po kolorowaniu studenci byli znacznie bardziej zrelaksowani i uważni, aniżeli po czytaniu. Ponadto przeprowadzone testy psychologiczne stwierdziły jednoznacznie bardziej kreatywne myślenie oraz lepszą uwagę wizualną, po podjęciu aktywności w zakresie kolorowania.

Dr Holt, starszy wykładowca na Wydziale Zdrowia i Nauk Społecznych UWE Bristol, tak skomentowała przeprowadzone doświadczenie:

„Nasze pierwsze badanie potwierdziło dowody na korzyści wynikające z kolorowania, jeśli chodzi o nastrój, co stwierdzono także we wcześniejszych badaniach, ale odkrycia co do uważności, kreatywności i uwagi wizualnej są nowe i ekscytujące”.

„Dobrze byłoby zobaczyć powtórkę naszych wniosków dokonaną przez innych badaczy, jednak sugerujemy, że kolorowanie może być skutecznym sposobem na zmniejszenie stresu i poprawę wydajności poznawczej u uczniów i studentów.”

Komentarze
Brak komentarzy
Dodaj komentarz